maandag 10 november 2014

Zijn electrische auto's werkelijk een oplossing?

Inderdaad bieden ze voor de electriciteitsbedrijven momenteel een oplossing voor hun overproductie, zeker omdat het aantal mensen met zonnepanelen nog steeds toeneemt. Maar je kunt er donder op zeggen dat er een tijd komt dat er een andere oplossing wordt gevonden voor een soepelere productie bij de electriciteitscentrales, en dan gaan ongetwijfeld de prijzen voor het afnemen van auto-stroom omhoog. Om nog maar niet te denken aan het gevaar dat de Roverheid ineens op het idee komt dat mensen met electrische auto's voordeliger rijden, waardoor er een speciale belasting geheven gaat worden. (Ik ga er maar van uit dat mijn blog niet interessant genoeg is voor de Roverheid, want anders heb ik ze misschien weer op een idee gebracht.)

Dat electrische auto's (en fietsen) niet zo erg milieuvriendelijk zijn is natuurlijk duidelijk, want ze produceren dan wel niet zélf uitlaatgassen, maar op afstand wordt hun uitlaatgas uiteraard door de electriciteitscentrales uitgestoten.

Bovendien produceren electrische auto's ook fijn stof [fijnstof?], zoals blijkt uit een artikel in De Standaard van vandaag

Ik blijf dus bij mijn standpunt dat er maar één manier is om de vervoersbehoeften van de bevolking milieuvriendelijker te bevredigen: gratis openbaar vervoer (of misschien voor een symbolische prijs om te voorkomen dat mensen hele dagen lekker gratis gaan treinen of bussen, al zal de lol daar toch vlug af zijn). Het gebruik van auto's hoeft daarvoor niet extra belast te worden, want veel mensen zullen bij gratis openbaar vervoer de nadelen graag op de koop toenemen. De kosten van dit gratis openbaar vervoer kunnen volgens mij bijvoorbeeld betaald worden uit de daardoor overbodige uitbreiding van het aantal snelwegen in Nederland.

1 opmerking:

Willem Wejes zei

Ik vraag me af welk onderzoek de basis is van dat fijnstof artikel in "De Standaard".
Men gaat er van uit dat de remmen van een elektrische auto meer stof geven omdat de auto zwaarder is.
Ik heb een paar jaar geleden een proefritje gemaakt in een geheel elektrische auto.
Die was inderdaad heel wat zwaarder dan het vergelijkbare "benzine" model. Maar:
Elektrische auto's remmen liefst niet met de "gewone" remmen,
maar gebruiken de energie tbv het remmen om de accu weer bij te laden. Zo gaat er geen energie verloren. Ik vermoed dat dat aspect buiten beschouwing is gelaten. Ik meen dat het probleem "fijnstof" voornamelijk te maken heeft met het vrijkomende stof van de remvoeringen.

Een ander aspect is dat een zwaardere auto meer slijtage aan banden en wegdek zal veroorzaken, en ook nog in
een hogere belastingklasse zal vallen, want de belasting gaat per gewicht. Als alle subsidies en voordeeltjes voor elektrisch rijden afgeschaft worden dan vermoed ik dat de verkoop snel zal afnemen.

Inderdaad, (bijna) gratis OV zal een goede oplossing zijn, en evt een goedkope huurauto voor de plekken waar geen OV beschikbaar is.